Contact

Bezoekadres
Laan Corpus den Hoorn 101
9728 JR Groningen
T. 050-5343844
E. info@vnoncw-mkbnoord.nl

De Kanselarij
Turfmarkt 11
8911 KS Leeuwarden
T. 085-4891693
E. info@vnoncw-mkbnoord.nl

Postadres
Postbus 132
9700 AC Groningen

Veel goede ideeën voor het toerisme in het Noorden

Maar liefst 230 inzendingen zijn er binnengekomen na de oproep voor het beste idee om het anderhalve meter toerisme op gang te brengen zodra het weer kan. De pitchwedstrijd was een initiatief van VNO NCW Noord, MKB Noord, NDC mediagroep, Marketing Drenthe, Merk Fryslân en Marketing Groningen in samenwerking met de Groningen Toerisme Coöperatie, Toerisme Alliantie Fryslân, Koninklijke Horeca Nederland en HISWA-RECRON.

Monica Burgmeijer (30) uit Groningen is uitgekozen als winnaar met haar idee voor een openlucht horecaconcept ‘BinnensteBuiten’. Het idee is een eenrichtingswandeling in een stad of dorp langs de horeca, winkels en andere bezienswaardigheden. Horeca ondernemers verzinnen gerechten en drankjes die af te halen zijn en deze kunnen op veilige wijze worden genuttigd in de openbare ruimte. Haar idee wordt inmiddels verder uitgedacht en getoetst op hoe dit kan worden toegepast binnen de protocollen die momenteel worden ontwikkeld voor het anderhalve meter toerisme.

Naast het beste idee zijn er nog meer ideeën geselecteerd die worden gepubliceerd om inspiratie uit op te halen. Ook deze ideeën zijn door de jury getoetst op impact, haalbaarheid en schaalbaarheid. Achtereenvolgens op willekeurige volgorde zijn dat de volgende ideeën:

  1. Culinaire picknick wandeling
    ‘’Het maken van een wandeling van restaurant naar restaurant en in ieder restaurant eet je een gerecht. Na afloop heb je dan leuk gewandeld en een heel menu gekregen’’.
  2. Tour de nord anderhalve-meter-toerisme in een tour trein
    ‘’Een treintje maken welke zelf een oplegger op kan rijden, en zo meerdere plaatsen aan kan doen. Zodoende kan er een “tour de nord” worden gemaakt. Tijdens het rijden worden de mensen vermaakt door de host of hostess in de taal van de toerist’’.
  3. Loslaten met Uitzicht- Privé sanitairhuisje op wielen.
    ‘Het ‘secreetje’ is gemaakt van hergebruikte materialen, met een off grid systeem èn een leuke beleving. Het huisje is om te zien al leuk. Aan de ene kant het toilet. Je zit op hoogte, kijkt uit over het landschap. Aan de andere kant de ruime douche’’. 
  4. Hearts – Buzzer
    ‘’BUZZER in de vorm van een hart met een digitaal display, dat alarmeert wanneer de afstand tussen personen minder dan 1.5 meter is standaard. De BUZZER is in te stellen op meerdere afstanden, inclusief safe zone voor je naasten waarmee je samen ben’’.
  5. Nostalgia in 2020 – past, present and future
    ‘’At this festival, we will combine the logistics of the drive in cinema and the food truck festival by coming with the concept that wants to awake fun, safe and inclusive participation from both locals and neighbouring German friends’’.
  6. Openbare sterrenkunde les op een plek in de natuur
    ‘’De deelnemers staan op minimaal 1.5 meter afstand en krijgen via een speciale app, uiteraard in dark mode, waarneem-instructies. Zo mogelijk koppeling aan astronomische verschijnselen. Activiteit vindt plaats bij nieuwe maan’’.
  7. Corona Drive In
    ‘’Het terrein is voorzien van een podium en stands van lokale ondernemers, bij aankomst rijdt je met je auto door de drive in, hiernaast staan stands van lokale ondernemers, denk hierbij aan de lokale slager, bakker en andere speciaalzaken, bij deze stands kun je lekkernijen kopen waarvan je geniet tijdens het event’’. 
  8. Anderhalve meter terras
    ‘’Een praktische opzet voor een terras van 140 m2 voor 36 tot 96 personen.De veronderstelling is dat gezinnen en families, samenwonend onder een dak, samen mogen zitten’’.
  9. Geniet van het echt buiten binnen
    ‘’Claim nu je 10 hectare exclusieve buitenruimte in Noord-Nederland. HOE? We stellen 113.981 aantal vouchers beschikbaar. De vouchers hebben een kostprijs van bijvoorbeeld € 250,–. Mensen met een voucher hebben voorrang op het boeken van een accommodatie in Noord-Nederland’’.
  10. Cultuurtour Noorderland
    ‘’ Een onvergetelijke en gezonde beleving door middel van musea en theater waar gasten langs kunnen lopen of doorheen kunnen fietsen’’.
  11. Vertel alle verhalen – eRoutes is in Noord Nederland
    ‘’eRoutes is in Noord Nederland bedacht en ontwikkeld. Het is een platform dat ronde wandel- en hardlooproutes genereert voor iedere plek ter wereld, dus ook iedere plek in Friesland, Groningen of Drenthe’’.
  12. Social-Screens
    ’Zogenaamde “Social-Screens”, die moeten worden geplaatst in winkels en horeca om publiek van elkaar af te kunnen schermen’’.
  13. Disgenoten – voor en door horecaondernemers
    ‘’Gedurende een afgebakende periode worden voor deze tafeltjes collega-horecaondernemers uit andere regio’s in Nederland uitgenodigd voor een diner van 3 gangen. Zij betalen tot een bedrag van 100 euro niets, behalve voor drinken’’.
  14. Alternatieve Elfstedentocht – it giet oan
    ‘’Een anderhalvemeter proof-elfstedentocht door Friesland, waarbij men wordt uitgenodigd om de tocht der tochten te beleven onder het genot van een hapje, een drankje en eventueel entertainment’’.
  15. iSeaMe, waar cultuur, wetenschap en bedrijfsleven bij elkaar komt
    ‘’iSeaMe is een beweging met experts uit de sectoren cultuur, wetenschap en het bedrijfsleven om bewustwording, gezonder leven en toerisme bij elkaar te brengen via een platform’’.
  16. Kom LAT-ten (Leisure Apart Together) in NOORDERLAND
    ‘’Met behulp van de LAT-arrangementen die o.m. de landelijk gelegen pareltjes voor het voetlicht brengen en de kleine instellingen helpen gedoseerd bezoekers te ontvangen’’.
  17. De roeiboot als ‘tafeltje voor twee’
    ‘’Op plekken waar roeibootverhuur (al) mogelijk is, worden bootjes door een paar eenvoudige handgrepen ingericht tot een ‘zitje’ waar met twee personen kan worden gegeten en gedronken’’.
  18. De picknick take-away
    ‘’Eet- en drinkgelegenheden sluiten zich aan bij een netwerk waarin zij al hun lekkers aanbieden om het elders te kunnen nuttigen. Zo kan je het eten en drinken meenemen in een handzame picknickmand waarin het voor een poos vers blijft’’.
  19. Groene arrangementen
    ‘’Het boeken van groene arrangementen en het Noorden op een veilige manier verkennen’’.
  20. POP-UP in het Noorden
    ‘’Op de meest onverwachte plekken ‘POP-pen’ Art belevenissen als ware verrassingen ‘UP’’’. 
  21. CityBuddy – platform dat activiteiten in de regio bundelt
    ‘’Een noordelijk platform dat activiteiten in de regio bundelt en overzichtelijk maakt voor bewoners, bezoekers én aanbieders’’.

Wil je nog meer weten over de ideeen? Klik dan hier.