Contact

Bezoekadres
Laan Corpus den Hoorn 101
9728 JR Groningen
T. 050-5343844
E. info@vnoncw-mkbnoord.nl

De Kanselarij
Turfmarkt 11
8911 KS Leeuwarden
T. 085-4891693
E. info@vnoncw-mkbnoord.nl

Postadres
Postbus 132
9700 AC Groningen

Een ondernemersverhaal

In drie dagen je corebusiness veranderen

Jos Blom is van origine een bankier en werkte vanuit die rol dertien jaar voor ABN-AMRO. Daar ontmoette Jos zijn huidige vrouw die ook gelijk de link vormde naar zijn huidige werk, de B&G Food Factory. Jos’ vrouw had in die tijd een winkel in Surhuisterveen waar ze onder andere ijs verkocht. Dat wierp bij Jos de vraag op: Waarom ijs inkopen als je het ook zelf kan maken? En zo geschiedde. Jos zocht contact Henk van der Heide en Niels Grootenboer. Zo gingen een bakker, marketeer en bankier samen ijs maken.

Binnen no-time lagen de retailconcepten van B&G in de schappen van onder meer Albert Heijn en Jumbo. Maar al snel kwamen de mannen erachter dat het verloop van merken in het ijs-schap snel gaat. Merken die het ene jaar in de winkel lagen, werden er een jaar later weer ‘uitgegooid’. Jos: ‘En dus gingen we steeds meer concepten maken of binnenhalen. Als het ene van de plank afviel, hadden we het andere alweer klaar staan.’ Op die manier groeide B&G in acht jaar tijd naar liefst 25 concepten. Die snelheid was mogelijk doordat B&G toegang kreeg tot een 3D-printer waarmee ze eigen mallen maken. ‘Als ik vandaag een vorm krijg, kan ik morgen de mal hebben en heb ik overmorgen het ijsje. Die snelheid heeft bijvoorbeeld Unilever niet. Innovatie die ons onderscheidt.”

Inmiddels levert B&G vanuit Surhuisterveen aan zo’n tien Europese landen en maakt het zo’n 35.000 ijsjes per dag. B&G heeft meerdere samenwerkingsverbanden met partijen als Flevosap en Friesland Campina. Maar ook met lokale ondernemers werken ze graag samen. ‘Ons ijs Rupert bijvoorbeeld, daar zit melk uit Vegelinsoord en fruit uit de regio in. We willen graag toewerken naar een propositie waarin we gezien kunnen worden als het gezonde alternatief van Ola.’

De coronacrisis had op B&G een grote impact. ‘Van het ene op het andere moment was de vraag naar ijs weg. De horeca lag plat en de retail zat vol onzekerheid. Ik kreeg de kans om 880.000 liter desinfect te kopen. Halsoverkop zijn we op zoek gegaan naar extra mankracht om deze te bottelen en weg te zetten. Drie dagen nadat we ijsjes stonden te maken, waren we bezig met het bevoorraden van ziekenhuizen en andere zorginstellingen!’ Inmiddels is de ijsvraag weer gestegen en dat zorgt ervoor dat B&G nu eigenlijk twee fabrieken heeft: ijs en desinfectie.

Omdat Jos voor het vullen van de desinfectieflesjes een bottelarij moest kopen, heeft B&G ook ineens de mogelijkheid om voortaan dranken te gaan maken. ‘Uiteindelijk zijn er deuren open gegaan terwijl het leek alsof de hele wereld op slot ging. Maar hectisch was het wel,’ zegt Jos met een glimlach.

Dit artikel hoort bij strategisch thema Ondernemerschap